søndag, april 06, 2008

Vikingene har satt spor etter seg ...

Et av strikkemønstrene i alongen Sokker 2008 for april er et dansk mønster på Vikingsokker. Det er sokker med flettemønster som har form etter de gamle smykkene og bordene som Vikingene laget. Utrolig fine! Så det er de jeg prøver meg på som min første oppgave i strikkealongen.

Jeg strikker med tynt Sisu garn på pinne 2,5 så det går litt tregt fremover... i tillegg til at det er uvant å bruke mønster for å strikke sokker. Ettersom flettemønsteret vokser, ser jeg at jeg heller skulle ha valgt et ensfarget garn.. tror det hadde blitt penest, og at mønsteret hadde kommet bedre til sin rett.

Sokkene har en smal flette på baksiden og en bredere flette på hele forsiden, og det er litt artig å strikke en ny variant med sokker da - for de har jo en tendens til å bli veldig like de jeg til nå har laget... Variasjon fryder :-)
Kan ellers anbefale boken "Strikk i vikingmønster" av Elsebeth Lavold som jeg har i bokhyllen her. Der står det litt mer om bakgrunnen for de forskjellige flettene i vikingstrikk, litt historie, og boka har også en mengde fine oppskrifter :-)

Søndagens vær (snø og sludd og surt) hjelper på, så får vi se om jeg ikke får lagt til noen ekstra runder i flettingen i løpet av dagen... og kanskje unna den første hælen.

(denne bloggspotten er hentet fra Babbens Blogg - så jeg får hele historikken om sokkestrikkingen samlet her i den nye Hobbybloggen min)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails