mandag, januar 17, 2011

Plain Vanilla tå-opp sokker med god hjelp!

Opplæringsvideo er supert, også innenfor strikking. Pinneguri hadde laget noen fine videosnutter i hvordan man kan strikke tå-opp sokker med forkorta rader (dvs at du starter med tåa istedenfor den vanlige veien fra leggen og ned).

Jeg har prøvd meg på noen par tå-opp sokker uten helt å falle for teknikken. Eller kanskje det bare var jeg som ikke helt skjønte det?

Uansett har jeg nå ved god hjelp av Livs' oppskrift på Sokker fra tåa og opp (utrolig bra beskrivelse), og disse instruksjonsfilmene til Pinneguri igang med et par "Plain Vanilla" sokker.

Fordelen med tå-opp sokker er jo at de er så fine å få brukt opp restegarnet på, siden du kan strikke skaftet helt til du er tom for garn. Men en liten fordel er jo å mestre teknikken da...

Jeg strikker mine "plain vanilla" tå-opp sokker i Pt5 Sport på pinnenr 3,5mm. La opp 24m (som blir til 48 totalt) etter Liv's oppskrift, og benket meg forran PC'n og snurret Pinneguris film da jeg skulle strikke tåa. Fantastisk! og denne gangen ble tåa helt uten hull :-)

Så skulle du føle for å prøve litt tå-opp med forkorta rader, kan Liv og Pinneguris hjelp anbefales på det varmeste! Takk for hjelpen!!

4 kommentarer:

  1. hmm.. har prøvd å unngå tå-opp sokker frem til nå.. men kanskje det endelig er tida for meg å prøve meg på et par.. Takk for tipset uansett :)

    SvarSlett
  2. Det høres liksom litt enkelt ut nå, så kanskje jeg også bør få fart på pinnene.

    SvarSlett
  3. Jeg har forsøgt , det er ikke den teknik hvor mine evner ligger !! jeg tror at jeg kunne lære det hvis der sad een ved siden af og korrigerede og støttede mig . Indtil videre , så anvender jeg den gode gamle som vi lærte i skolen , altså 5 pinde :-))

    Klem Vilma

    SvarSlett
  4. Helt utrolig hva nettet kan brukes til! Jeg lagde englemasker etter trinn for trinn forklaring hos felisi.
    Tå opp sokker har jeg laget en gang. Ble veldig fornøyd med passformen. Må kanskje prøve flere ganger!?
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails