søndag, mai 29, 2011

Nyvasket sau er best!

I bloggen Monstermønster hadde Merete lagt ut et godt vasketips for vask av ullnøster.

Som lyn fra klar himmel så jeg en mulig løsning på hespene mine med det stive, oljete og grove Evilla-garnet. Jeg bare måtte prøve det ut... for Evilla garnet er ganske slitsomt å strikke av (men jeg vet det blir mye mykere etter vask - jeg har bare ikke tenkt tanken om å vaske det før strikking). Da jeg kjøpte garnet hang det et vasket plagg ved siden av - og det var nydelig mykt og godt. Så jeg tenkte det var håp for den stive hespen med Evilla garnet (som finnes i utrolig mange lekre farger).

Ved en liten titt i UFO-kurven her, er det ingen tvil om at nettopp vesten jeg strikker av Evilla er blitt en ufo etterhvert. Men da jeg så tipset til Merete om å vaske garnet før strikking, øynet jeg nytt håp her.

Jeg trakk en hespe Evilla-garn inn i hvert sitt bein i en nylonstrømpe ( i hele sin lengde) og vasket den forsiktig i ullvask på 30 grader. Risten hespen godt og hang den til tørk.

Og du og du som en garnvask gjorde forskjell!

Uten floker eller toving, mykt og oljefritt og med en "litt" mindre kjemisk duft enn før vask. Skikkelig forvandling. Men fargene var like vakre som før og hespene gikk utolig greit å nøste opp.

Så nå er det kanskje håp for Evilla-ufoen også?

Takk til Merete (og dere andre) som deler sånne praktiske og greie tips med alle oss andre!

4 kommentarer:

  1. Jeg har et skjerf strikket i Evilla og jeg bruker det aldri for det er så stivt og kløete, men kanskje er det håp om jeg vasker det. Jeg har også et hespe liggende som det aldri er blitt noe av, nettopp av samme grunn. Nå skal jeg jammen prøve å vaske det først slik som du beskriver. Takk for henvisningen:)

    SvarSlett
  2. Ja, dette tipset så jeg også, og tror jammen jeg skal finne frem mine hesper og gjøre det samme som det:)

    SvarSlett
  3. Så smart! Kanskje til og med jeg kan bli fristet til å kjøpe Evilla, når jeg vet at det går an å vaske det før strikking. Det er jo så mange fine farger.

    SvarSlett
  4. Evillagarnet har jeg gitt opp, men med dette rådet så er det kanskje en mulighet til å prøve igjen :-)

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails