onsdag, mai 20, 2015

Buss-strikk

Buss-strikk og #Ruter Reisekort er et trofast følge hver dag.
Jeg er fast kunde hos #Ruter og tar 501-bussen inn til Oslo hver dag hvor jeg jobber. Bussturen tar alt fra 50 minutter til 1,5 time - alt etter hva som dukker opp av trøbbel, vær og kø på veien innover.


Derfor er det ganske greit å ha litt kjapt og greit buss-strikketøy på lur i sekken. Vanligvis strikker jeg innover til jobb, og leser hjemover. Det er blitt vanen. Men noen dager skeier jeg ut og bryter "reglen" og kan strikke begge veier :-) Noen gleder må man jo ha!

Jeg har etterhvert funnet ut hva jeg syntes er greit å strikke på bussen og hva som er litt mer klønete/vanskelig/utfordrende å strikke på en buss i fart på en svingete og humpete vei. Stikking på bussen kan innimellom oppleves litt som ekstremsport, når det vingler som verst og bussen er rimelig overfylt.

Småstrikk er min favoritt - gjerne enkle mønstre som er lette å huske - eller som det siste paret med buss-sokker som er av enkleste raggsokk type i helt vanlig ribbestrikk.
Opplegg, avfelling og hælfelling m/opplukk av masker er greit å ta hjemme - så det bare er å strikke i vei på bussen uten tanke på fellinger med telling av masker og intrikate mønster.

Strikk underveis, med et lite opphold hjemme for hælfelling og opplegg av nye prosjekter.
Resten strikkes underveis.
Siste par med buss-sokker ble ferdig i går;
Et par helt enkle raggsokker med ribbestrikk, opplegg med 64 masker - strikket i OnLine SuperSocke på pinne 3. Vrangborden er på ca 15 cm, og foten passer str 38-40. Det gikk med 94g garn - så det holdt i massevis siden nøstet var på hele 150g.

Nå må jeg få lagt opp til et par eller to til her, så jeg har noe å strikke på veien videre...

4 kommentarer:

  1. Kom fra Akershus gjennom Oslo i morgenrushet sist helg...ja, det er livsnødvendig med strikking!! For en trafikk...men jeg strikker i bil og har alltid noe reise-enkelt på pinnene;)
    Flotte sokker!!

    SvarSlett
  2. Selv strikkesokker er så veldig hyggelig - jeg liker og min familien også :-)))
    Vakre farger du strikker... ja herlig å strikke på reise hver dag litt.
    Hvis jeg trenger ikke å kjøre selv med bilen så jeg strikker alltid og spesielt liker jeg strikke på toget. Ha en riktig god dag. Tusen takk for hilsen i blog min. Klem fra meg. Viola

    SvarSlett
  3. Jeg er glad i lilla og synes sokkene dine er kjempefine! Så enig med deg: Reisestrikketøy er et must, og er det ikke noe enkelt på gang, må det legges opp noe nytt. Fin start på dagen vil jeg tro, mye bedre enn å sitte og fikle med mobilen som de fleste gjør.
    Jeg har strikka litt nå på morgenen, men nå er Veslefar lagt, og støvsugeren er funnet fram. Været ser også lovende ut med tsnke på trilletur seinere i dag.

    God torsdag fra Ingunn

    SvarSlett
  4. Så fine farger på de grønne og lilla! Liker!

    SvarSlett

Det er hyggelig med tilbakemeldinger i bloggen, så legg gjerne igjen en liten hilsen og hvem du er :-)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails